Frigarui haiducesti


"5 mai. La castel. [...] Am de pus pe hartie multe ciudatenii si pentru ca nu cumva cel care ar citi sa creada ca am mancat la Bistrita prea pe-ndestulate, fie-mi ingaduit sa transcriu intocmai meniul. Mi s-a servit ceea ce ei numesc "frigarui haiducesti", bucati de slanina, ceapa, bucati de carne de vita, preparate cu boia, infipte si insirate intr-o teapa, pe urma fripte deasupra focului, in felul simplu in care pregatim noi la Londra mancarea pentru pisici. Vinul a fost Auriu de Medias, care-ti produce piscaturi neasteptate pe limba, deloc neplacute. Am baut numai doua pahare si nimic altceva."
fragment din "Dracula" - Bram Stocker (in traducerea Ileana Verzea si Barbu Cioculescu)

Frigarui haiducesti 01

Ingrediente pentru 4 portii:
  • 350 g gulas de porc
  • 3 buc. ardei gras
  • 1 ceapa mare
  • 4 lingurite boia dulce
  • 1 lingurita piper
  • 1 lingurita sare
  • 1/2 lingurita maghiran uscat
  • 1/4 lingurita chimen praf
  • o crenguta de rozmarin

Pentru ca nu aveam la indemana carne de vita, am fost nevoita sa folosesc carne de porc. In schimb am renuntat la feliile de slanina, carora insa nu le-am simtit deloc lipsa.

Dar sa purcedem la treaba:
Se curata ceapa si ardeiul de cotoare. Ceapa se taie in 4 bucati si se deface in foi, ardeiul se taie in felii mai late. Carnea, spalata si curatata de pielite, se taie in bucati potrivite pentru frigarui. Intr-o farfurioara se amesteca condimentele cu un praf de chimen, cu frunze uscate de maghiran si cu frunzele de rozmarin tocate marunt. Carnea se usuca cu un servet de hartie si se trece prin acest amestec. Se infige pe un bat o bucatica de carne, o felie de ceapa, una de ardei, apoi carne, ardei, iar carne si tot asa, se repeta operatia pana ajungem la varful batului. Frigaruile astfel preparate se lasa sa stea la rece pentru o ora.

Frigarui haiducesti 02
Nu stiu cum se pregatea pe vremea lui Stocker mancarea pentru pisici, eu am preferat sa aleg calea mai comoda si mai sigura a gratarului. Frigaruile se pun pe gratarul incins, uns cu grasime, si se frig timp de 8-10 minute pana cand carnea se patrunde complet. In timpul frigerii, se intorc pe toate partile.


Frigaruile haiducesti merg perfect langa o salata de rosii sau de legume coapte la gratar. Pofta buna sa aveti!

Comentarii

Simona a spus…
Foarte interesanta si inedita acesta introducere a retete! Felicitari!